zondag 29 augustus 2010

Witte schuimkoppen, moeilijke visserij maar wat een fantastische zondagmorgen !

Direct na de laatste sessie zat het al in m,n achterhoofd om hier een vervolg aan te geven, als zoiets eenmaal in m,n achterhoofd zit komt het daar niet meer vandaan.

Zaterdagavond het materiaal al in orde gemaakt voor een vervolg poging zondagmorgen, een blik op de weersvoorspellingen, oeps, westenwind kracht 5 a 6 bft.
Geen subtiele aanpak dus maar de tas gevuld met zwaardere pluggen, en wel de exemplaren die ondanks veel wind afstand kunnen gooien.
Zondagmorgen in de auto en naar de stek getogen, aldaar bleken de golven niet voor de poes te zijn, enfin, m,n anorak aan en een waterdichte broek en maar zien.
Naar de stek gelopen en onderweg begreep ik al dat het gros van de pluggen gewoon in de tas konden blijven, hier was eigenlijk maar één antwoord op, enwel de Megabass Zonk 120, een substantiële plug van 120 mm en 21 gram zwaar, maar vooral een werpwonder.




M,n plekje opgezocht en gestart met vissen, de Zonk vloog door de lucht en ondanks een dikke 5 bft. wierp toch een respectabele afstand, het binnenvissen was alles behalve eenvoudig, een forse lus in de lijn en de wind maakte het bepaald niet eenvoudig om contact te houden.
Het eerste half uurtje gebeurde er niets, toen de stroming er wat meer in kwam meldde zich daar toch een mooie baars, even door de slip en met veel 5en en 6en kon de baars geland worden, mooie vis van rond de halve meter.



Onder extreme omstandigheden als deze ga je het juiste materiaal werkelijk waarderen, de St. Croix Legend Elite gaf geen krimp, de Zonk 120 liet zich als een projectiel lanceren en bleef ondanks de lastige zijwind koersvast z,n afstand behalen.
Een 10-tal minuten later op enige afstand de tweede aanbeet, een tweede baars van 47 cm maakte een paar woeste uitvallers en werd geland.



Het daaropvolgende half uurtje bleef het wat stil, zo af en toe voelde ik de Zonk de bodem aantikken, het water was inmiddels al flink wat gezakt, ik was niet van plan m,n pluggen tussen de stenen te parkeren dus gezocht naar een alternatief.
Oppervlakte visserij leek waanzin, maar goed, naar huis gaan was nog niet in me opgekomen, dus gezocht naar m,n zwaarste stickbait, dan kom je al snel uit op de Super Spook van Heddon, eigenlijk deze plug maar gepakt omdat al het andere te licht was, niet wetende dat dit een schot in de spreekwoordelijke roos ging worden.
Mijn hemel !! de Super Spook weegt bijna 30 gram en is 130 mm lang, back to basic, het ding lijkt op een afgezaagd stuk bezemsteel voorzien van 3 forse dreggen.
Inmiddels trok de wind nog wat steviger aan, witte schuimkoppen, het vergt uiterste concentratie om de Spook op koers te houden onder deze omstandigheden, de hengeltop dicht tegen het wateroppervlak en er moest stevig getikt worden om sowieso de actie erin te houden.



Af en toe zag ik de Spook, af en toe verdween hij achter een golf, even later een enorme explosie achter de Spook een hoop gespetter en een dreun van jewelste, een krijsende slip en de Legend Elite zowat dubbel, de boog was inmiddels ook uit m,n lijn, deze stond zo strak al een snaar, na een fantastische dril kon ik de baars landen, een prachtvis die net de 63 cm aantikte, gezien de woeste aanbeet en dito dril dacht ik aan groter maar na het zien van de massieve omvang van deze baars viel alles op z,n plaats.



Zowat iedere volgende worp leverde een vette kolk op of een gehaakte vis, allemaal mooie vissen, het gros zo rond de 50 a 55 cm., zodra de Spook maar eenmaal z,n cadans gevonden had was het 2 a 3 meter en kledder, door de golven veel missers maar met regelmaat was het raak.
Bij aanvang van deze sessie had ik niet durven hopen dat het zo,n spektakel ging worden, werkelijk ongekend, de baarzen leken wel door het dolle heen, met regelmaat zag ik een zilveren schim de golf doorklieven om even later voor de volgende explosie te zorgen.



Ze kunnen er nog van alles en nog wat bij verzinnen qua pluggen en weet ik veel wat nog meer maar dit blijft toch veruit de mooiste vorm van zeebaarsvissen, ruig weer en ongekende aanvallen aan het oppervlakte water, onnodig te vertellen dat ik intens genoot van deze super ochtend.


Nog een vermoedelijk forse baars scheurde 5 a 6 meter lijn van m,n slip maar loste helaas, ach helaas, het maakte me niet eens zoveel uit.
Na een onvergetelijke 1½ uur en 9 stuks daadwerkelijk gelande baarzen op de Super Spook verdwenen ze, nog een poosje doorgevist maar het was klaar, klagen, neen ga ik niet doen, de kleinste vis was ca. 40 cm. de koploper 63- met alles wat daartussen zit, tezamen met de 2 baarzen die zich lieten verleiden door de Zonk 11 prachtvissen.
Allen zwemmen weer, het genieten en deze gigantische mooie sessie zullen me nog wel wat langer bij blijven.