dinsdag 17 augustus 2010

Van alles en nog wat, maar wel zeebaars !

2010 zal zonder twijfel de boeken in gaan als een taai jaar wat betreft de zeebaarsvisserij, magere vangsten over de gehele linie.
Taai wil in mijn optiek niet direct zeggen "niet de moeite", integendeel, de voldoening is des te groter als men er wel in slaagt na veel inspanningen toch een paar mooie vissen te vangen, sowieso spelen de aantallen voor mij niet direct de grootste rol, de beleving gaat bij mij voor alles.
Ik weet er zijn vissers die wel het aantal kilo,s het belangrijkste aspect vinden voor hun "hobby" maar dit uitgaanspunt deel ik niet.
Taaie visserij dus, al eerder vertelde ik over de dressuur bij populaties zeebaarzen in de Oosterschelde maar het aantal vissen is simpelweg ook minder.
Het een en ander resulteert in voldoende voedsel voor minder baarzen, de voedselnijd zal dus fors minder zijn en hun selectief gedrag des te groter.


De afgelopen tijd heb ik meer dan ooit baarzen zien volgen achter de (duikende) plug maar grijpen ho maar, vlak voor de kant verdwenen ze weer.
Zoeken naar de juiste aanpak en of kustaas is dit jaar belangrijker dan ooit, ik las hier en daar al een bericht op Zeevisland van vissers die allerhande pluggen en andere technieken gebruikte en met succes wel te verstaan.
Oké geen grote aantallen en of "monsters" maar na veel inspanning en doorzettingsvermogen toch de spreekwoordelijke "kers op de taart" en al is dat dan een baars van gemiddeld formaat, de voldoening zal er niet minder om zijn, het is maar net hoe je visie is op het één en ander.

De afgelopen dagen kort bij huis nog een paar stekken bezocht, geen lange sessies maar slechts een paar uurtjes bij elkaar.
Aan het weer lag het zeker niet, een donkere bewolkte lucht en een stevige bries, prima omstandigheden voor de zeebaars als je het mij vraagt.
Diverse soorten kustaas ingezet maar zonder al te veel resultaat, uiteraard is daar altijd weer de uitzondering, in totaal 3 baarzen gevangen aan kustaas en 1 stuks verspeeld.
Zonder uitzondering volgde alle aanbeten unaniem op de Megabass Zonk 120, maar uitsluitend op opvallende kleuren, niet heel vreemd overigens vorig jaar was het al niet anders rond deze periode.
De kleuren "GG Pink Iwashi" en PM Hot Shad waren de enige die resultaat gaven, geen grote exemplaren trouwens maar zoals ik hierboven getracht hebt uit te leggen ik was er toch tevreden mee.

Voor meer info MB Zonk 120: klik hier

Gisteren was er afgesproken met de mannen van de Zeebaarsshop om het succes van de voorgaande "dobber sessies" nog eens dunnetjes over te doen.
Tezamen met Chris & Roland naar het Europoort gebied gereden en om een uur of 10 begonnen met vissen op de eerste stek.
Na een uurtje bekroop ons het gevoel dat het vandaag wellicht weer een taaie dag ging worden, kort daarop volgde de eerste aanbeet voor Roland, het resultaat was een mooie baars van pak hem beet 45- a 50 cm.
Na nog eens een uurtje mocht ik m,n eerste vis landen, wederom een prachtig getekende donkere uitvoering van de Dicentrarchus labrax ofwel de door ons meer dan gewaardeerde Europese zeebaars.


Daarna bleef het stil op deze stek, idem voor de daaropvolgende stek, hetzelfde verhaal bleek ook ons "lot" voor de derde stek, tja niet altijd levert zoeken het gewenste resultaat op helaas, of toch ?
Na een half uurtje "pauze" en de inwendige mens weer wat aangevuld te hebben was het plan het toch nog even te proberen op de laatste locatie, toegegeven, opgeven doen Chris & Roland het niet snel.
Al snel bleek dat deze keuze de dag wel eens kon gaan redden, na een tiental minuten stond Roland met een kromme hengel, even later een mooie baars van ca. 50 cm.


Chris volgde met een wegschietende dobber en een gehaakte vis, verassend genoeg bleek dit een pikzwarte bot te zijn (geen foto) hier blijkt toch dat ook de bot een echte rover is, op deze stek staat een paar meter water terwijl het aas werd aangeboden op ca. 1½ meter, weldegelijk stijgen de botten dus van de bodem om het aas grijpen, al eerder ving ook Roland een grote bot op dezelfde wijze.


Na een lange drift zag ik nog amper mijn dobber, het ding was een 40 tal meters met de stroming mee, ik deed de beugel van m,n molen dicht en liet de lijn strak stromen, juist op dat moment volgde een geweldig mooie aanbeet, een forse beuk en even later kwam de slip in beweging.
Na deze mooie aanbeet moest de vis over een flinke afstand worden gedrild, prachtig om op grote afstand een aanbeet te verzilveren, het resultaat was een prachtbaars, wederom een donker exemplaar. (geen foto)Na deze vis besloot ik het voor gezien te houden en terug te rijden naar Zeeland, kort na mijn thuiskomst een sms-je van Chris met de boodschap dat iets te vroeg was.


Chris & Roland vingen in een half uurtje net nadat ik vertrokken was nog een 5-tal mooie baarzen, allen ruim aan de maat, nou ja dat is dus de "prijs" voor deze volhouders, had ik maar moeten blijven !
Maar goed, klagen doe ik niet, tezamen vingen we in 3 sessies exact 30 stuks baarzen, hiervan was er niet 1tje onder de maat, mooie gezonde vissen van 40 cm. tot maar liefst 66 cm. als je dan als toegift nog getuigen mag zijn van een adembenemende zonsondergang aan de "poort van Europa" kan zo,n dag toch absoluut niet meer stuk !!