donderdag 26 augustus 2010

Geen reden tot klagen !

Gisteren (woensdag) heel wat rustiger dan de voorgaande dagen, niet dat we dat laatste ons/mij ervan weerhoud te gaan vissen maar met wat minder wind kunnen de pluggen weer eens worden ingezet.

Na een enerverende dag met Chris op de zuid Hollandse stekken vandaag maar eens een paar stekjes in de buurt opgezocht, prima weer dus een hand vol plugjes en eens zien of de baarzen al wat meer actief zijn.
In de middag vertrokken om er een paar uurtjes aan te wagen, eenmaal op de stek aangekomen begonnen met vissen, minder wind maar weliswaar toch nog een knappe bries.
Na een kwartiertje werd ik daar even op m,n nummer gezet zeg, na een mooie aanbeet begon de slip van m,n molen als een bezetene te tollen, een meter of 3 a 4, een paar beuken en klaar.
Oeps, een beginnersfout eerste klas, Ik had thuis m,n hengel in orde gemaakt en was tegelijkertijd met wat andere dingen bezig, de slip afstellen was ik dus vergeten.
Normaal draai ik na gebruik de slip weer wat losser en voor iedere sessie wordt deze weer gesteld, deze keer dus niet, door de te losse slip werd de baars niet goed gehaakt en had vrij spel, gezien heb ik de vis niet maar het was wellicht toch een forse baars.
De boel hersteld en maar hopen op een herkansing, deze kwam vrij vlot in de vorm van enkele scholenbaarsjes, niet groot maar wel dapper, die beestjes knokken als een bezetene.
Na een stil halfuurtje wederom een mooie dreun, zeker op een lichte hengel als de ESG-II komt zoiets door als een mokerslag, een mooie baars van net in de 50 cm zorgde voor een mooie dril en werd even later geland, niet bepaald een twijfelaar, de plug zat ver in de bek, gelukkig kon ik de baars zonder veel schade onthaken en terug in zijn element zetten.
Geen daverende sessie maar al met al was ik niet ontevreden, het lijkt erop dat de baarzen toch wat beter vangbaar zijn aan de plug de laatste dagen.




Moet ik er wel bij vertellen dat de enige pluggen die "scoren" voor nu subtiele en geluidloze exemplaren zijn, wederom werd de Tackle House 108 M niet overtroffen.




Eergisteren dus samen met Chris wederom naar de Europoort getogen, de verwachtingen waren een windkracht 6 a 7 maar goed wat moet dat moet, de verslavende factor van de afgelopen sessies speelden ons parten.
Op de eerste stek stonden toch serieuze golven, vissen ging maar daar had je ook alles mee gezegd, eerder was deze stek altijd goed voor enkele baarzen, in alle gevallen mooie vissen maar helaas niet deze maal, na een uurtje en niet 1 aanbeet maar verderop proberen.
Ook deze stek bleek totaal verlaten, alles wees erop dat dit een taaie dag zou gaan worden, wellicht toch wat teveel wind en of golven.
Na ruim 4 uur vissen op weer een andere stek meldde zich warempel het eerste baarsje, net maats maar meer dan welkom.
Langzaam aan begon mij het gevoel te bekruipen dat het vandaag een off-day zou worden, begon al wat te twijfelen of m,n dobber niet "kapot" was of zo, het ding wou maar niet onder..............
Op stek no. ? slaagde Chris er toch weer in de stand op 1-1 te zetten, toch weer een aanbeet en een leuke baars, na ruim 5 uur is zoiets zeer welkom natuurlijk en dik en dwars verdiend !
Wat later bleek m,n dobber toch nog onder te kunnen, was dus toch niet stuk of zo......., behoorlijk wat meer weerstand dan de 1e maar een steile rand stenen vlak voor de kant, de beste optie is dan uitdrillen op afstand en op het juiste moment "vol gas" over de rand, een paar maal zwom de baars gevaarlijk dicht langs de stenen maar kon uiteindelijk toch veilig geland worden, een schitterende dikke baars.




Kort daarop wederom een mooie vis voor Chris, er begon daar zowaar wat leven in de brouwerij te komen.




Ik besloot langzaam aan maar eens op huis aan te gaan toen bleek dat er geen aanbeten meer volgden zo na een half uurtje, Chris wou het nog even proberen op de laatste stek.
Ik was (gelukkig) al snel overgehaald, waarom ook niet, ik zeg gelukkig want na 5 minuten volgde een wat vreemde aanbeet, toch maar aan slaan en met recht, een hevig bonkende baars was het resultaat.
Wat heet, deze knokte als een bezetene en weigerde naar de kant te komen, keer op keer door de slip, deze bleef knokken, uiteindelijk kon deze topbaars geland worden, tja voor heel even dan wel te verstaan, een baars van ruim in de 60 trok ik aan de voorslag voorzichtig de kant op, het beest lag totaal op het droge maar gaf nog een klap en de haak schoot los, nog een klap en hij lag weer in het ruime sop.
Even twijfelde ik om de vis te grijpen maar tegelijkertijd herinnerde ik me het bericht en de verwonding van Nevets die in een oester greep en een forse snee in zijn hand opliep, sowieso gaat deze baars terug dus maar niet doen, wel jammer dat ik er geen plaatje van kon schieten maar ala.
Uiteindelijk nog 4 mooie baarzen op de laatste stek gevangen, waaronder een bijna zwart exemplaar voor Chris, moddervet en een opvallende hoge vis.


Ondanks de harde wind en een moeilijke start toch de dag geëindigd met wederom een aantal mooie vissen, al met al dus weer een heerlijke dag.