dinsdag 24 augustus 2010

Verslaafd !



Zaterdagmorgen even naar Goes, op de terugweg belde Chris, daar ik het beltarief van het justitieel incassobureau vrij fors vond durfde ik niet op te nemen, ik moest al eerder 150 euro afrekenen voor slechts 1 telefoontje in de auto.......

Ik hoorde onderweg wel op de radio het weerbericht, half bewolkt, kleine kans op een buitje en een stevige bries uit de Westhoek, ze geven daar tegenwoordig ook een cijfer aan, een dikke 9 voor de watersporters werd er aan toegevoegd.
Daar ik de zeebaarsvisserij ook onder de noemer watersport schaar begon het gelijk al wat te kriebelen, sommige mensen zien er niets in maar de laatste tijd oer Hollands weer, prachtige wolkenluchten en onstuimig weer met een lekkere bries, heerlijk weer in mijn ogen !



Na thuiskomst eerst even Chris terugbellen, Chris vertelde over zijn "verslaving" en dat het niet langer te harden was, ik herkende de symptomen direct, zelf ga ik ook al geruime tijd gebukt onder dezelfde "aandoening"
Zolang er geen behandelmethode is die succesvol is is de beste remedie er gewoon maar aan toe te geven, alle gekheid op een stokje natuurlijk, er moest gevist gaan worden, hoog tijd, het was inmiddels al weer bijna 24 uur geleden.


In de auto richting Europoort zag ik op de Brouwersdam dat inderdaad de watersport een dikke 9 verdiende, aldaar was de lucht versierd met 10 tallen misschien wel 100-den schermen van de kite surfers, een leuk gezicht al die gekleurde mega-vliegers.
Eenmaal op de stek aangekomen restte mij nog één vraag aan Chris, Roland was n.l. niet van de partij door andere beslommeringen, Roland beet keivast altijd de spits af door de eerste baars te vangen in alle eerdere sessies, mijn vraag was dan ook: wie moet dat nu gaan doen ?
Na een korte discussie kwamen we daar eigenlijk niet uit, nou ja, vissen dan maar en we zien wel "waar het schip strand"
In het eerste kwartiertje bleef het angstvallig stil, wie o wie durfde de spits af te bijten, enfin, uiteindelijke zijn we tot een compromis gekomen, ofwel een "double hookup"
Geweldig, eerst zag ik Chris met een kromme hengel staan, een split second later overkwam mij hetzelfde, het dobbertje schoot onder en de eerste 2 mooie baarzen werden vervolgens geland, probleem opgelost, even later mochten de 2 baarzen samen poseren voor een plaatje en weer gaan zwemmen.




Na deze zinderende start bleef het wat stiller dan dat wij gewend zijn de laatste tijd op deze stek, kan ook best zijn dat we wat verwend zijn geworden door de laatste sessies.
Na nog eens een half uur a 3 kwartier miste Chris een aanbeet, kort daarop verdween mijn dobber, deze hing wel, het resultaat was een prachtbaars, dik en sterk als een os.
Na nog even proberen besloten we het geluk eens te beproeven op een andere stek, zoeken waar de baarzen vertoeven kan vaker dan éénmaal de dag redden, nou ja, deze kon al eigenlijk niet meer kapot maar je weet nooit wat er verderop gaande is natuurlijk.
Eenmaal op stek 2 aangekomen de spullen weer in orde maken voor de 2de helft, deze stek kenmerkt zich door een knap steile dijk zoals het gros van de Europoort stekken.
Het is zaak behoedzaam en voorzichtig naar beneden te klauteren, Chris had daar toch een uitgesproken andere mening over, de eerste 2 meter wat voorzichtig maar de laatste 6 a 7 meter stuiterde hij pardoes naar beneden, toegegeven met de techniek gaat het veel sneller.....................
In eerste instantie durfde ik niet te lachen, toen ik eenmaal begreep dat hij niets bezeerd had en het materiaal onbeschadigd was piste ik zowat m,n boek vol !
Chris moest even bekomen van de schrik, ik van het lachen en toen maar weer gestart met vissen uiteraard.




"Andere koek" zo bleek al snel, na 5 minuten stond Chris met een hoepel kromme hengel, prachtig om op enige afstand zoiets te zien, Chris viste met een lange variant van de Lucky Craft ESG-II maar deze stond krom tot in het handvat, de hevige bonken op de top en een krijsende slip verraadde een grote baars.
Na wat stoeien met deze vis kon er uiteindelijk een heuse topvis geland worden, een prachtbaars van dik in de 60, zowat vierkant en geschat zeker een pond of 6 a 7, uiteraard mocht ook deze beauty na een plaatje weer zwemmen.



Even later hoorde ik weer wat gemompel van Chris, en wederom zag ik een ver doorgebogen hengel, toen ik een blik wierp op mijn dobber bleek deze reeds te zijn verdwenen, aanslaan dan maar, yesssss, de tweede "double hookup" was een feit, en weer 2 baarzen die er absoluut mochten zijn.
Al met al weer een super avond met een mooi aantal topvissen, met enige regelmaat mooie aanbeten en dito baarzen, meer dan tevreden huiswaarts gekeerd en zo konden we de verslaving weer even het hoofd bieden, nou ja voor even dan !