woensdag 12 augustus 2015

Scholenbaars diep in de Oosterschelde & BIG fun at the beach…

Eerder deze week een stekje bezocht diep in de Oosterschelde, eigenlijk omdat het korter bij huis wat begon te lijken op “komkommertijd”.
Prachtig helder water, aasvis voor de kant, lang duurde het niet alvorens de eerste baars zich meldde, klein van stuk, dat wel, maar goed vis is vis, en waar kleintjes zitten, zitten ………. Nou ja misschien dan.
Het kleine plugje werd keer op keer gegrepen door kleine baarsjes, slechts enkele baarzen die de maat (42cm) passeerden, maar goed al met al leuke visserij, en zeker als je het materiaal aanpast aan het aanbod, en dat is heden ten dagen helaas vaak wat kleinere baars, de visserij aan licht materiaal geeft dan zeer zeker leuke sport!!
Al met al een flink aantal baarsjes en enkele baarzen gevangen, toch een leuke sessie.

 
Ieder jaar plan ik een aantal sessies vanaf het strand, met name bieden de stranden op Walcheren een reeks mooie potentiële stekken, ik zeg bewust met name want ook de stranden van Schouwe kunnen voor verassingen zorgen.
 

 
Iedere keer weer vind ik de visserij vanaf het strand geweldig leuk, wind en getijden hebben vrij spel, heerlijk om met je waadpak aan te genieten van de branding, het inkomend tij, de rust en ruimte om je heen!
Al na een kwartiertje volgde er een aanbeet, even later mocht ik een leuke baars landden, kinderspel op het strand natuurlijk, je kan hem zo rustig het zand op dirigeren.

 
In het geheel geen slechte start dacht ik nog, in principe is deze sessie al een succesje vond ik, niet wetende wat de Noordzee nog kon brengen, nog voor ik uitgemijmerd  was volgde er een harde beuk, zo,n beuk waarvan je direct weer bij de les bent, een krijsende slip en trillende handjes,……… mijn god, wat heb ik dit gemist!!
Een prachtige baars kwam al kopschuddend tussen de golven naar de oppervlakte, mooie vis van ruim 60 cm. YESSSSSS

 
Het opvolgende uurtje is maar moeilijk te omschrijven, met regelmaat een geweldige aanbeet, snoeihard met telkens de slip die kort daarop van zich liet horen, een aantal prachtige vissen volgden elkaar op, opvallend dik en berensterk voor deze tijd.
Veel tijd voor foto’s gunde ik mezelf eigenlijk niet, ik moest zo snel mogelijk terug het water in, veel baarzen heb ik onthaakt in het water om niet telkens terug te moeten waden naar het strand, de ervaring leert dat een dergelijke uurtje (of korter) zo maar voorbij kan zijn.

 
En dat klopte, de baarzen jagen langs de stranden en trekken verder, zomaar waren ze er en even snel waren ze vertrokken, ik heb daarna nog een anderhalf uur doorgevist en min of meer eigenlijk na staan te  genieten van het een en ander maar verdere aanbeten bleven uit.
Maar goed, uiteraard meer dan tevreden afgesloten, in totaal mocht ik 11 baarzen bijtellen waarvan er slechts 2 onder de maat waren, de rest simpelweg prachtvissen tot 68cm, je kan dan gerust spreken over een dag met het bekende “gouden randje” enfin, zeg maar gerust “rand”.