zaterdag 22 augustus 2015

Ouderwets genieten, absurd veel baars in de Oosterschelde.

Afgelopen week een aantal zeer succesvolle sessies achter de rug, gewoonweg prachtige visserij op verschillende stekken, geen echt grote baarzen, veel kleintjes, maar ook leuke vissen er tussendoor van rond de 50cm.
Wat me vrijdag overkwam geloof ik niet als je me het van te voren had voorspeld, op een stekje niet ver van huis maar eens een paar uurtjes proberen dacht ik.
Na aankomst begonnen met een softbait, na enkele worpen een stevige dreun, direct door de slip, even later een mooie vis van pak hem beet 55 cm berensterk en vet, ongekende sport op een hengeltje met een cw van 2 tot 15 gram.
Enfin, om niet in herhaling te treden, iedere 3 a 4 worpen volgde een aanbeet, af en toe mis maar diverse vissen werden geland, niet de grootste baarzen, maar opvallend genoeg alles door elkaar, 30- 40- en 50ers.
Dit ging zo een poosjes onverminderd door tot de stroming er langzaam uitging, opeens zag ik links en rechts baarzen aan het oppervlakte water jagen, kolken hier en daar en de nodige sterns die een graantje mee probeerden te pikken, prachtig om te zien, dit heb ik vele jaren gemist, ongekend wat een vreterij.

 
Direct de oppervlakte plug aan de spelt, verder dan enkele meters kwam deze niet bij het binnenvissen, de Patchinko werd ongekend onder “vuur” genomen, veel missers en gespetter achter het plugje, diverse aanvallen volgden elkaar op, als een gehaakte baars loste was het een meter verder wederom raak.
Opvallend genoeg waren het juist de grotere baarzen die de oppervlakte plug teisterden, ronduit absurde visserij, normaliter als zoiets gebeurd is het maar een korte periode, ditmaal bleven ze maar komen.

 
Belachelijk gewoon, het onthaken nam meer tijd in beslag dan de volgende aanbeet, uiteindelijk verdwenen de baarzen langzaam toen het water zo goed als niet meer stroomde.
In totaal iets van 40 a 45 baarzen gevangen, het zouden er wel 50 kunnen zijn, geen idee, de waanzin was zo groot dat ik de tel vlot kwijt was, uiteindelijk min of meer wat verward gestopt, ik kon maar moeilijk beseffen hoe dit mogelijk was en waar al die baars vandaan komt.
Maar goed, een ervaring die zijn weerga niet kent, het een en ander bewijst maar weer eens hoe grillig en onvoorspelbaar de zeebaars is en dat hopelijk altijd wel zal bijven.