donderdag 3 september 2009

M,n eerste Gunfish.

Na wat klussen en schilderen thuis werd het tijd weer eens wat te gaan vissen, op zeebaars natuurlijk.
De afgelopen dagen wat korte sessies met af en toe toch aardige baarzen, de vangsten trekken toch zeker aan.
September, de beste maand, de baarzen vreten zich weer vol en zijn in deze periode in top conditie, aangesterkte dikke baarzen.
Een forse zuidwester van 4 a 5 bft. en bewolkt weer in de middag, prima condities, dat bleek inderdaad het geval te zijn.

Groot: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NCQVE4T7.jpgEenmaal op de stek aangekomen zag ik dat de Sammy geen optie was, flinke golven vroegen om een stevige aanpak, de Sammy maakt in dit geval te wijde en ongecontroleerde bewegingen.
De visserij aan het oppervlakte verdient boven al het andere toch m,n voorkeur, gekozen voor de Gunfish 115.
Met de hengeltop zeer dicht tegen het wateroppervlak of zelfs enkele centimeters onder water en een stevige gang waarbij de tikken wat korter zijn, is deze gigant prima te vissen en te controleren onder ruwe omstandigheden.

Al vrij vlot een massieve kolk achter de plug, helaas een misser, even voelde ik de haak prikken en los, deze komt niet meer voor een tweede aanval spookte het door m,n hoofd.
Tien minuten later op een meter of 20 van de kant een flauwe kolk en luttele seconde later een snoeiharde aanbeet, hangen !!! na een prachtige dril kon ik een mooie baars landen van een kleine 60 cm. een kerngezonde schoonheid met een prachtig zwart gekleurde rug.
Even later een kleiner exemplaar van zo,n 40 cm. maar even welkom natuurlijk, het was me duidelijk, ze zijn los, en wat heet, de aanbeten volgde elkaar in rap tempo op, enkele missers besloten me nog iets sneller te vissen en nog kortere bewegingen te maken met de hengeltop zodat de Gunfish meer recht loopt.
De Gunfish is hier uiterst geschikt voor, met een stevige korte gang blijft hij als het ware "plakken" op het wateroppervlakte door de concaaf aan de voorzijde, hierbij zie je een mooie "boeggolf" en veel opspattend water,een superplug als de baarzen agressief jagen !!

De plug in kwestie is de eerste Gunfish die ik in handen kreeg, zo,n jaar of 3 geleden, toen de Sammy hype begon kreeg ik van Roel van See-Fish deze Gunfish 115 als sample.
Deze plug is inmiddels een van m,n favorieten geworden en heeft al heel wat baarzen aan wal gebracht, een plug met een ruime ervaring zeg maar.
Klinkt vreemd maar ik vertrouw volledig op dit kunstaasje, ondertussen diverse kleuren van de Gunfish aangeschaft en ook de kleinere versie maar toch betrap ik mezelf erop iedere keer weer naar deze eerste te grijpen, de kleur "Ghost halfbeak - Sayori" is er al ver af, de finish is knap beschadigt door de dreggen en het gebruik, mogelijk bijgeloof maar het ding heeft me al veel mooie uurtjes bezorgt en veel prachtige baarzen.


Enfin, diverse aanbeten in rap tempo, enkele vissen rond de maat, wat 40+ ers en 2 mooie baarzen krap 60 cm, daarna liep de stroming eruit, ik dacht dat het wel gebeurd was met de pret.
Nog een paar worpen en dan hou ik het voor gezien dacht ik, na een stillere periode toen de aandacht al aardig verslapt was een enorme dreun op m,n hengel een grote kolk met een hoop opspattend water op nog geen 4 mtr. van de kant, alsof er een grindtegel uit de hemel viel.
Geen kolk en/of misser maar de Gunfish werd direct vol genomen, even later een gierende slip van de Daiwa Certate, gevolgd door een enerverende dril, daar kwam een gitzwarte kop en rug in het "vizier"
Na nog een uitbreker onder de kant kon een prachtbaars van 64 cm worden geland, een mooi stevig najaars exemplaar.
Uiteindelijk 14 baarzen gevangen, het gros ruim aan de maat met 3 stuks gewoon ronduit prachtvissen, een heerlijke middag !
Alle baarzen zijn terug gezet, het enige wat ik wel meenam was een heerlijke ervaring, een onvergetelijke 2009 sessie en wat foto,s
Op dezelfde dag in de avond afgesproken met Steven, beter bekend als Nevets om het op een andere stek eens te proberen.
Na een stevige wandeling begonnen met vissen, uiteraard was de Gunfish weer van de partij, na een kwartiertje een vette kolk achter de plug, wederom spatte het water uiteen, helaas, even haakte de vis en los ! ik lette even niet op en sloeg in een reactie te vroeg aan.
Daarna werd het stil achter de "Gunny" kort na de overstap op een ondiep duikende Feed Shallow van Tackle House een snoeiharde aanbeet, een mooie baars van zo,n 50 cm was het "haasje"
Enkele minuten later wederom een forse beuk op de Feed, duidelijk een sterkere vis waar de slip aan te pas kwam, ik dacht aan een fors exemplaar maar deze baars was slechts enkele centimeters groter maar wel fors dikker, helaas geen foto van deze vis kunnen maken.
Daarna was de koek op voor mij en was het een half uurtje later de beurt voor Steven, een baars van hetzelfde kaliber werd gevangen aan een L.C. Lipless Pointer, opvallend was het dat deze baars viel voor dezelfde kleur als de Feed Shallow n.l. de z.g.n. "chart back", zilverwit met een gele rug.
Helaas wordt het al weer vroeg donker en zodoende maar gestopt, de baarzen hebben allen hun vrijheid teruggekregen.
Al met al een machtig mooie dag met 16 mooie baarzen waarvan 5 schitterende vissen, een pracht begin van september, hopelijk volgen er nog wat van deze dagen.