maandag 16 mei 2011

72 cm Zilver !

Na de sessies van vrijdag en zaterdag met een prachtig resultaat bleef het zondag wat kriebelen, uiteindelijk besloten het zondag nog maar een paar uurtjes te proberen. De omstandigheden waren onveranderd, een harde wind uit de zuidwest hoek, wederom forse golven. Met een handjevol pluggen die onder dergelijke omstandigheden nog bruikbaar zijn begonnen met vissen. De eerste anderhalf uur gebeurde er totaal niets, langzaam bekroop mij het gevoel dat thuis blijven mogelijk een betere keuze had geweest. Thuis had ik een blik op de getijdentabel geworpen en in m,n achterhoofd had ik de wetenschap dat het tij een klein uurtje later viel dan zaterdag. Nog nooit een baars met een horloge zien zwemmen maar vaak zie je op een bepaalde stek een "ritme" er zijn mij een aantal stekken bekend waar zeer vaak op vaste tijden of beter getijden de baarzen foerageren, enfin, nog maar even blijven dus.............




Even later bleek dit een terechte keuze, vlak na de worp, dus op afstand een knalharde aanbeet na twee omwentelingen met m,n molen, de slip kwam in beweging en vervolgens een mooie dril, na enkele runs was het een hele toer om de baars door de golven te loodsen die tegen de kant beukten.
Het resultaat was een mooie baars van 62 cm. vergeleken met 2 weken geleden al een stuk sterker, een plaatje geschoten en de baars weer haar vrijheid terug gegeven.




Slechts twee worpen later werd ik getrakteerd op een ware mokerslag, werkelijk een dreun van jewelste, in eerste instantie duurde het heel even voor de volgende reactie volgde. Ik wist direct dat het menens was, vaak reageren grote baarzen na de aanbeet in een soort slow-motion alsof ze een split-second niet weten wat er gebeurd is, bij de wat kleinere vissen voel je een vrij snelle roffel door het kopschudden, ditmaal slechts een 4 a 5 zware kopstoten met een langere tussenpozen, zoals ik zei, menens !!
Iedere spier in m,n lijf stond gespannen leek het wel, de baars ramde meters door de slip, veel krommer kon de Plugging Performance echt niet, even hield de vis in om vervolgens weer wat meter lijn van de spoel te "sleuren"




Deze momenten zijn maar moeilijk te omschrijven, van alles flitste door m,n hoofd, hoe zou de baars gehaakt zijn? had ik de voorslag wel juist geknoopt? etc.? Na "bange" momenten en diverse diepe runs kreeg ik beetje bij beetje de overhand, langzaam maar zeker kwam deze baars naar de kant, de ervaring leert dat deze vis nog wel iets in petto heeft, vaak worden dergelijke vissen verspeeld op het laatste moment.
De laatste run opvangen vlak voor de kant is van cruciaal belang, ik wist het zeker deze komt nog eenmaal, adequaat reageren is op korte afstand erg moeilijk, om deze reden de slip een slag losser gezet.
En komen deed ze, op twee meter voor de kant draaide de baars om en knalde nogmaals 3 a 4 meter door de slip, de staart half boven, even later kon de vis met een opkomende golf geland worden.
Met enige verbijstering keek ik naar de prachtige vis die naast me lag, opvallend hoog en dik in omvang, een machtig massief exemplaar van 72 cm. geschat zo,n 7 a 8 pond.




Na het maken van enkele foto's en het genieten van de aanblik van deze prachtbaars stond één ding vast, deze gaat snel terug, deze puntgave baars was keurig gehaakt en zo goed als ongeschonden, de vis even een minuutje in de stroming gehouden maar al snel voelde ik de baars gaan bewegen, eenmaal los verdween ze met een paar krachtige staartslagen weer de diepte in,..............ook dit moment is moeilijk te omschrijven, ...... het geeft me een voldaan machtig gevoel, ze verdient niets anders !




Tien minuten later werd no.3 gehaakt, een mooie vis van 54 cm. een korte dril maar evengoed heerlijk, ook deze baars is retour. Een meer dan prachtige sessie maakte dit weekend compleet, uiterst voldaan een kwartiertje later naar huis gereden. Het is slechts half mei voor nu, de start voor het zeebaarsseizoen is slechts enkele weken jong, de teller staat voor nu op 22 vissen, enkele baarzen onder de 50 cm, de rest groter. De afgelopen jaren waren ronduit mager, ik verwachtte eerlijk gezegd weinig verbetering voor 2011, tot nu toe blijkt niets minder waar, ik hoop dat deze tendens door blijft lopen.
Voor nu wijst alles erop dat vriend zeebaars ons eens te meer gaat verassen, niet alleen hier maar ook kreeg ik berichten dat de vangsten in Ierland en de UK absoluut super zijn, begrijpt u het nog, vorig jaar was het op alle "fronten" mager, hoe dan ook, laten we er vooral van genieten !