woensdag 7 november 2012

Nieuwe Lucky Craft Gunfish 135 ....



Naast de Lucky Craft Sammy is de - Gunfish voor mij persoonlijk, een zeer favoriete en succesvolle oppervlakte plug.
Met kop en schouders boven de rest zou ik haast zegen, in alle opzichten perfect, werpt ver, een machtige actie, ook onder minder makkelijke omstandigheden.
Zeker wat betreft de Gunfish 115, deze kan aardig wat wind en golven aan, blijft presteren waar veel andere stickbaits de tas in moeten.
Door de concaaf wordt de Gunfish als het ware tegen het oppervlakte water aangedrukt en is prima te vissen met een forse golfslag.



De omstandigheden voor Nederland zijn behoorlijk anders dan die bijvoorbeeld in de landen rond het Kanaal, aldaar heerst er veel meer stroming, pluggen die daar goed bruikbaar/succesvol zijn geven vaak geen garantie voor onze wateren.
Een voorbeeld is b.v. de Patchinko 140, leuke plug maar presteert beter bij sterk stromend water (actie), idem voor veel slanke minnow's deze laten veel beweging zien mits de stroming voldoende is, andersom kunnen dergelijke pluggen wel eens tegenvallen in onze wateren waar simpelweg een stuk minder stroming staat, vaak laten deze pluggen onvoldoende actie zien in mijn beleving.
De Gunfish echter heeft mijn voorkeur wat betreft onze visserij, in welke afmeting dan ook.
Al naar gelang de omstandigheden grijp ik veelvuldig naar de Gunfish 75, de -95 of de 115, al enige tijd volg ik de introductie van een vierde lid van deze familie, ofwel de nieuwe Gunfish 135. Deze laatste is voor nu op de markt, 135 mm lang met een gewicht van 28 gram, muziek in mijn oren, en zeker als het ruw weer is waar een lichte aanpak is uitgesloten.
Midzomer bij een stevige bries kunnen de baarzen van tijd tot tijd zeer actief zijn in de hogere waterlagen, perfect om oppervlakte pluggen in te zetten die bruikbaar zijn bij een zuidwester 5+ bft.


Mijn favoriet voor dergelijke omstandigheden is de Super Spook van Heddon, deze leverde prachtige vangsten op en ronduit machtige visserij onder ruige omstandigheden.



De Gunfish 135 zou wel eens "geschenk uit de hemel" kunnen zijn naast de Super Spook voor dergelijke dagen / omstandigheden.



Helaas is het seizoen net afgelopen maar ik zie nu al uit naar volgend jaar, en dan mag het van mij best wat gaan waaien op die stekken waar de oppervlakte pluggen hoge ogen gooien, geen idee waarom en ik heb er nog geen meter mee gevist, maar ik ben voor nu al "verliefd" op die grote broer uit de Gunfish clan !!