zaterdag 4 september 2010

Kleintjes op de bodem, grote aan de oppervlakte !

Vrijdag 3 september, doodtij en oostenwind, zo,n beetje de slechtste omstandigheden die je kan bedenken voor de zeebaars, deze dag maar eens naar een stek gereden wat verder van huis, eigenlijk om me daar eens te oriënteren en gelijk nog wat andere potentiële stekken bekijken.

Het constant zoeken naar nieuwe stekken en andere uitgangspunten zit mij in het bloed denk ik, niets is leuker dan onbekende stekken te bezoeken en of te proberen.
Na de autorit de stek eerst maar eens gaan bekijken op m,n gemak, daarna even relaxen en wat drinken.


Toch besloten niet direct verder te rijden maar eerst even proberen, dit om direct eens te ondervinden wat de opties zijn en vooral de waterdiepte eens "peilen"
Begonnen met een oppervlakte plug, na een half uurtje geen enkel teken van leven, daarna duikende pluggen, na ondiep lopende pluggen steeds wat dieper geprobeerd maar wederom geen reactie.
De bodem op deze stek is zeker niet "schoon" om materiaal verlies te voorkomen en diepduikende pluggen te verspelen maar eens proberen met softbaits icm een jigkop.
Onder het motto: beter een paar "softies" en kopjes kwijt dan m,n kostbare pluggen, een loodkopje van een gram of 10 en een Megabass Spindle Worm, af laten zinken tot de lijn slap valt en maar zien.


Dat "maar zien" werd al snel duidelijk, na de 3de worp knalde er een baarsje op de Spindle Worm, geen gigant maar een leuk baarsje van ca 40 cm.
Bij de volgende worp voelde ik 4 a 5 meter uit de kant de stenen of andere obstakels, af en toe tikte het loodkopje er tegen en zat ik bijna vast, iets sneller/eerder omhoog dus.
Ondanks doodtij stond er een aardige ebstroom waarop de Spindle Worm mooi z,n baantjes kon zwemmen, de volgende drift wederom een aardige aanbeet en de tweede baars was een feit, iets groter dan de eerste met ca. 45 cm.




In rap tempo volgden er zo nog een 5tal baarzen van rond de 40- a 45 cm. de gebruikte Spindle Worm was de grootste uitvoering, ondanks dat het geval 13 cm. lang is bleken deze baarsjes er totaal geen moeite mee te hebben, af en toe zat de Spindle Worm dubbelgevouwen in de bek.



In het geheel niet slecht dacht ik zo, enkele minuten later volgde er een aanbeet van een geheel ander kaliber, op een meter of 6 a 7 voor de kant tijdens het binnendraaien van de Spindle Worm een enorme dreun, direct gevolgd door de bekende slip "muziek" andere koek, maar voor ik het besefte en überhaupt kon reageren dook de baars tussen de stenen.
Ik heb het toch al eens eerder "zout gegeten" maar hier was geen stoppen aan, 4 a 5 meter stompte de baars door de slip heen alsof deze niet bestond, na wat touwtrek werk kwam de vis even los en knalde weer een paar meter door de slip en dook weer tussen de stenen,....................."game over"........


Met knikkende knieën en bevende handjes stond ik wat beteuterd naar het gerafelde stukje voorslag te kijken wat nog restte, dit was het enige wat omhoog kwam, ik besefte dat ik slechts 1 stuks Spindle Worm in de tas had gestoken, geen herkansing dus, althans niet met een Spindle Worm !
Stom natuurlijk om 1 zo,n ding mee te nemen maar goed ik zou alleen wat gaan "oriënteren" en had zo maar enkele kunstaasjes meegenomen, je zal het net zien !


Inmiddels was het water al een stukje gezakt en "iets" vertelde me dat deze stek wellicht meer potentie in zich had, dus niet inpakken en verder gaan kijken maar wat verderop op een vermoedelijk ondieper gedeelte nog maar eens aan de oppervlakte proberen.
Gekozen voor een forse stickbait te weten de Super Spook, bijna 30 gram zwaar en 125 mm lang, onder het motto: "groot" wild jaagt graag op een forse prooi.
Het eerste kwartiertje bleef het stil, even later werd deze stilte bruut verstoord door een ongekende aanval op de Spook, uit het niets een boeggolf achter de plug, een forse kolk en opspattend water, voor de tweede maal mocht de slip zijn kunnen bewijzen en na een schitterende dril mocht ik een prachtige 60+er landen.



Vijf minuten later een soortgelijk "ritueel" ditmaal werd de Spook in de eerste aanval gemist, gelukkig "prikte" de baars zich niet en volgde de tweede aanval, in de "herkansing" leek het er op of deze baars de Spook wou verpletteren, mijn hemel,.... wat een spectaculaire krachtsexplosie alsof deze baars pissed-off was over zijn mislukte eerste poging.
Na een enerverende dril waarbij de vis een paar maal diep dook en vlak langs de stenen zwom werd wederom een machtige baars geland, ook deze baars passeerde de 60 cm. met enkele centimeters, een prachtig dik massief exemplaar.




Het wordt misschien wat eentonig maar zo was niet mijn beleving, de derde forse baars meldde zich, ditmaal geen kolk of gespetter maar de Spook werd van onderen naar beneden gezogen leek het wel, de plug verdween zonder al te veel tumult en het "spelletje" begon weer van voor af aan, echter vlak voor de kant juist op het moment dat de vis geland kon worden loste de haak, een klap met de staart en de baars verdween waar hij vandaan kwam.
Na nog een poosje vissen maar geen verdere aanbeet meer maar gestopt, maar wat een schitterende dag ! voor de andere stekken was het inmiddels wat te laat, die komen de volgende keer dan wel, alhoewel, het zou zo maar kunnen dat ik direct naar deze stek ga voor een herhaling !