zondag 12 juni 2016

Oosterschelde stil ….. (?)

Slechts een week geleden dacht ik dat de visserij is de Oosterschelde stil was, weinig berichtgeving qua vangsten, zelf mocht ik 1 baars vangen  2 weken geleden.
Voor nu moet ik deze bewering sterk gaan bijstellen, en wel in positieve zin!!.........
Afgelopen week een aantal sessies gevist, afgelopen vrijdagavond was letterlijk en figuurlijk een “spetterende” sessie. Vanaf de eerste worp werden de oppervlakte pluggen op een ongekende manier “onder vuur genomen” diverse wat kleinere baarsjes stortten zich vol overgave op de plug.
Baarsjes tot een cm. of 35, 


het barste er werkelijk van, iets verderop begon er een school met baarzen te jagen ongekend, 10-tallen sterntjes en ander “gevogelte” boven de school om een “graantje mee te pikken” 
En zo goed als iedere worp een baars, langzaam werden ze ook wat mooier van formaat, geen monsters maar leuke vissen tot ca. 50cm.


Inmiddels zag ik op diverse plekken jagende baarzen aan de oppervlakte, op een gegeven moment tot vlak onder de kant, prachtig om te zien, inmiddels waren er zoveel sterntjes dat ik er amper op de school durfde te gooien, de kans was heel groot dat ik een vogel haakte i.p.v. een baars.
Normaliter duurt zo,n vreetpartij maar kort, maar deze maal niet, het bleef maar doorgaan, echt absurd, het onthaken duurde lager dan de volgende aanbeet……


De oppervlakte plug had  inmiddels plaats gemaakt voor een Fiiish sandeel, dit onthaakt een stuk makkelijker en geeft minder schade bij de baarzen, inwerpen, 2 slagen draaien en bam, hangen, wat een “gekkenhuis”
Tegen het donker ben ik maar gestopt alhoewel ik ze bleef vangen, het aantal …………..pffff geen idee, genoeg in ieder geval, meer dan genoeg.


In een tweede sessie op deze stek was het een stuk minder, maar evengoed een fors aantal baarsjes, ditmaal alleen kleintjes tot 35- a 40cm. maar erg leuk natuurlijk aan een lichte uitrusting.
Van deze gelegenheid gebruik gemaakt om eens wat verschillende oppervlakte plugjes te testen, ook al zit er veel baars, de verschillen zijn groot, de best vangende plug bleek al snel de Bent Minnow te zijn van O.S.P. een goede tweede was de Xorus Asturie 90.


Al met al een sessie die ik niet snel zal vergeten met een enorm aantal baarsjes en baarzen en dan natuurlijk de nodige missers, diverse malen volgden er 2, 3, 4 of 5 aanbeten in 1 worp voordat het raak was.
Met het zweet op m,n voorhoofd afgesloten, maar wat is dit leuk ………………