maandag 16 mei 2016

2016 ......... "de aftrap"

Na een (te) lange winterstop was het enkele weken geleden tijd voor de “aftrap” van het nieuwe zeebaarsseizoen 2016.
Uiteraard zat ik op het puntje van m,n stoel, al het materiaal was weer op volle sterkte met wat updates links & rechts, kom maar op!
Helaas ging voor mij deze dobber niet op,………. Slechts enkele dagen voor de eerste meldingen aan kunstaas, kreeg ik een vervelende en pijnlijke slijmbeursontsteking in m,n rechterschouder, balen als een stekker natuurlijk als je graag wil maar niet kan.


Enfin, vorige week een weekje vakantie naar Cyprus, aangenaam natuurlijk, opvallend weinig vis daar te bespeuren trouwens, alleen maar kleine visjes van 10- a 15 cm.
 Dit weekend was het dan eindelijk zover, de eerste sessie voor 2016 op eigen bodem…..
In het Europoort gebied was het bal, veel zeebaars, helaas allen klein van stuk begreep ik volgens de diverse berichten, op zich leuk natuurlijk en prima voor de komende jaren!
Gezien nog wat andere beslommeringen kon ik niet een hele dag vissen, dus maar wat dichter bij huis gebleven.


Niet geheel een slechte keuze kan ik achteraf meldden, in het eerste uurtje bleef het stil, hoe mooi is dat eerste moment,… het moment dat alle stilte doorbreekt en je na pak hem beet 5 a 6 maanden de eerste dreun mag ervaren, man wat heb ik dit gemist!!


Onder het motto: “de eerste klap is een daalder waard” mocht ik een mooie baars landen van 61 cm. Niks geen scholenbaarsjes maar een prachtvis.
Kort daarop een 2- tal meer dan mooie vissen van rond de 55 cm. Een half uurtje later meldde zich de spreekwoordelijke “kers op de taart” een enorme dreun, vast?? kan haast niet op het zand, even later een serie heerlijke bonken en al kopschuddend ramde deze vis door de slip, ik zeg je…………..WAANZINNIG.


Na een enerverende dril een prachtige baars van maar liefst 76 cm. Hier moest ik een “selfie” van schieten, helaas niet m,n sterkste kant, het plaatje is te veel van onderen geschoten waardoor de “volle glorie” een beetje verloren gaat.
Deze sessie was ook de eerste maal dat m,n nieuwe hengel ingezet kon worden, t.w. de Apia Fooijing Best Bower, wat een dijk van een stok, vederlicht en heerlijk strak/snel, perfect voor de strandvisserij met een lengte van bijna 2,90 mtr. Een zeer gevoelige blank waar je ieder tikje mee opmerkt, ideaal voor de plugvisserij maar zeker ook voor de softbaits.


Maar goed, met een enorme smile afgesloten, intens genoten en van mij mogen er nog veel van dergelijke “feestjes” volgen.