zondag 7 juni 2020

Lekker licht “peuteren” op “bescheiden” zeebaars


Vorige week een paar maal gaan vissen, de bescheiden afmetingen van de baarzen laat een lichte outfit toe, voor mij geen “straf” exact “mijn ding” De laatste jaren zijn de grove zeebaarzen helaas minder en minder van de “partij”. Scholenbaars met af en toe een 60er is trend, wil je daar nog wat sport en voldoening aan beleven dan zul je moeten anticiperen op deze ontwikkeling. Voor mij is dat een lichte hengel en molen, kleine plugjes en softbaits, subtiel zeg maar, de finesse visserij is technisch wat lastiger maar reuze leuk in “mijn boek” Als het maar even kan gebruik ik een St Croix van 7,6 ft (ca. 2,35cm) met een werpgewicht van 3,5- tot 12 gram, werkelijk een SUPER stokje, licht strak en vederlicht, niet onbelangrijk, veel power in de blank voor de dril. Geloof het of niet maar met dit “stokje” zijn ook 60ers geen enkel probleem, mits je op een stek vist die deze finesse visserij toelaat. Enfin de laatste week geen  “vetpot” maar toch zeker goed voor een paar leuke baarzen, wat scholenbaarzen maar ook enkele leuke exemplaren. Een plugje wat mij erg kan bekoren was ook deze week succesvol, n.l. de Jackson Artist FR70, voor mij DE keuze in glashelder water en listige baarzen, geen geluiddrager en een prachtige life like actie, zeker als je het ding “stop & go” vist. Waar andere plugjes falen weet de “Jackson Artist” er vaak wel een paar baarzen uit te “peuteren” zeker ook een aanrader bij zeer rustig weer als de baarzen lastig te verleiden zijn.