zondag 8 juli 2018

Bloedstollende aanbeet op “Ultra light” materiaal.


Na een paar rustige weken was er afgelopen week weer wat meer “beweging” wat betreft de zeebaars visserij, zeker geen “vetpot” maar hier en daar wat leuke vissen.
Helaas worden de baarzen ieder jaar een slag kleiner, de kapitale baarzen van voorheen zijn zeldzaam geworden, en wellicht drastisch uitgedund door overbevissing.
Voor de visserij in de Oosterschelde gebruik ik louter nog licht tot ultra licht materiaal, finesse en een subtiele aanpak levert veelal meer succes in mijn ogen en is bovendien super leuk.


Kleine duikende en/ of oppervlakte plugjes, softbaits c.q. swimbaits van een klein “kaliber” gevist aan een lichte jighead zijn vaak “dodelijk”, zeker op stekken met zeer helder water !!
Dit weekend vroeg eropuit, na enkele baarzen zo rond de 40- a 45cm., volgde een onvergetelijke aanbeet, vlak voor de kant en 100% visueel.
Ik zag in een flits een forse baars m,n plugje aanvallen, vlak voor de steenstort op ca. 3 meter voor de kant, wellicht een “volger” die op het laatste moment toeslaat, helaas……. De baars miste doel, een doffe tik en weg dacht ik…..
In m,n ooghoek zag ik de baars draaien en viel nogmaals het plugje in de flank aan, amper een meter voor m,n voeten ……………. BAM, ditmaal wel met succes, een krijsende slip en een kromme hengel.


Even later na een enerverende dril kon een mooie vis van 61 cm landen, wowww veel beter gaat het niet worden dacht ik zo, wat een beleving en sport.
Een meer dan prachtige sessie, naast nog eens een leuk aantal soortgenoten rond de 40- a 45cm en de nodige missers was de 60-er de “kers op de taart” alleen al wat betreft de aanbeet,…. Pffff adrenaline boost tot m,n tenen.


Materiaal:
St. Croix legend Elite, 7,6ft CW 3.5- tot 12 gram
Shimano Vanquish C2500 (compact)
Spiderwire Stealth Smoot 0.06 mm
Diverse kleine duikende c.q. oppervlakte plugjes 5- tot 8 gram